Snel inzicht in verbeteringen?

Je bent een drukke ondernemer, en bezig om je product of dienst te leveren, nieuwe kansen te signaleren, en om klanten te tevreden te houden. Je ziet wel dat er dingen anders, beter kunnen, maar je hebt niet altijd de tijd, het overzicht of de capaciteit om hier ook daadwerkelijk actie in te ondernemen. Business gaat voor! 

Ook begrijp je dat het oppakken van de verbeteringen voordeel oplevert! Minder tijd, hogere klanttevredenheid, hogere medewerkers tevredenheid. Voldoende redenen om er wel aandacht aan te besteden. Alleen is de vraag: “hoe en wanneer”?

Lean Quick Scan

Lean. Veel mensen kennen de term en hebben een beeld van wat er mee wordt bedoeld. Lean focust zich op het leveren van toegevoegde waarde, het reduceren van verspillingen en het continu verbeteren van organisaties. Lean projecten worden vaak als ‘groot en complex’ getypeerd. Dure consultants voeren dure analyses uit. Daarmee lijkt het alleen geschikt voor grote organisaties. Niks voor middelgrote en kleine organisaties dus?

Zeker wel! Natuurlijk hoef je geen grote organisatie te zijn om te kunnen verbeteren! In ieder bedrijf zijn er mogelijkheden tot verbeteringen. Overal zijn verspillingen, die niet altijd opvallen, maar wel eenvoudig aangepakt kunnen worden. De vraag is alleen “Hoe?”. Ons antwoord: “Begin klein!”. Start met een quick scan binnen één afdeling of binnen één proces. Leer hiervan, boek concrete resultaten en gebruik ervaringen om de implementatie nog effectiever te maken. 

Hoe werkt de Lean Quick Scan

Go to the gemba! Een gevleugelde kreet vanuit het Lean gedachte goed – ga naar de werkvloer! Daar gebeurt het, daar is alle kennis en ervaring aanwezig. En daar is ook het inzicht in verbeteringen aanwezig. In verbetertrajecten is het belangrijk om de operationele medewerkers actief te betrekken. Actieve betrokkenheid vergroot immers het commitment. In de quick scan wordt aan operationeel uitvoerende medewerkers gevraagd hoe ze hun werkzaamheden uitvoeren, wat er goed gaat en welke aandachtspunten zij al ervaren. Met het Lean gedachtegoed in het achterhoofd worden vervolgens de belangrijkste verbeterpunten geïdentificeerd. En met de kennis en ervaring vanuit Riktade worden er passende, praktische oplossingen in een actieplan uitgewerkt.

Wanneer interessant?

  • Er is het vermoeden dat activiteiten en processen sneller, beter, effectiever kunnen, maar er is niet de tijd of het overzicht om de verbeterpunten aan te wijzen.
  • Effectiever en efficiënter werken is belangrijk, maar het ontbreekt aan concrete handvatten.
  • Verbetertrajecten blijven vaak steken in goede bedoelingen en worden snel overwoekert door de waan van de dag.
  • Iedereen weet hoe het beter kan maar niemand is in staat of bereid de krachten te bundelen in een concrete aanpak.

Resultaten

  • Inzicht in de quick-wins – wat zijn de grootste verspillingen en daarmee belangrijkste verbeterpunten?
  • Actieplan om de quick-wins direct op te pakken en handvatten om de lange termijn resultaten te realiseren.
  • Commitment bij team – er wordt input gevraagd vanuit alle lagen van de organisatie. Een actieve betrokkenheid bij de implementatie vergroot immers het commitment.

Riktade helpt!

Wil jij ook concreet inzicht krijgen in de verbetermogelijkheden? Wil je ook een actieplan die je morgen direct kunt oppakken en uitvoeren? Hier vind je meer informatie! Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Riktade
© 2017-2020 Riktade. Alle rechten voorbehouden.