De 5 belangrijkste inzichten na één jaar Riktad

Riktade bestaat 1 jaar! In het afgelopen jaar uitdagende projecten uitgevoerd, met interessante partners, bij mooie organisaties. En tijdens het ondernemen, tijdens het uitvoeren van opdrachten, heb ik continu geleerd. Wat werkt wel, wat werkt niet, wat zou ik een volgende keer anders doen. Een zeer waardevol jaar! 

En wie jarig is trakteert natuurlijk. Daarom deel ik mijn 5 belangrijkste inzichten na één jaar Riktade

Belangrijkste inzichten

1. Focus om je te onderscheiden

Met Riktade wil ik organisaties effectiever en efficiënter maken. Echter, daarin is Riktade niet uniek. De focus op het verbeteren van processen in het domein van de sociale zekerheid (met mijn ervaring vanuit Robidus) gaf een duidelijk profiel, en daarmee was het eenvoudiger om mij te onderscheiden. Resultaat: een paar mooie opdrachten bij aansprekende organisaties. 

2. Maak je ideale klant inzichtelijk 

In de eerste periode heb ik met veel mensen gesproken, bij veel verschillende organisaties, in verschillende branches. En daar kan je goed je dagen mee vullen. Echter, er moeten ook inkomsten gegenereerd worden. Ik ben meer concreet mijn ideale klant in beeld gaan brengen. Dit heeft mij focus gegeven op mijn doelgroep. Nu weet ik met wie ik in contact wil komen. Direct of via mijn eigen netwerk. Hiermee kan ik effectiever mijn tijd indelen.

3. Zorgen dat men je weet te vinden

Waarom gaan potentiele klanten diensten afnemen als ze je niet kennen, niet weten wat de dienst is. Het werd me duidelijk dat zichtbaarheid belangrijk is. De dienst kan nog zo goed zijn, je product kan nog zo effectief zijn, als niemand dat weet, dan kom je nog geen stap verder. Gedurende het 1e jaar heb ik me gerealiseerd dat het belangrijk is om actief en effectief te werken aan zichtbaarheid. Maak helder hoe je (jouw ideale!) klanten helpt om kansen te realiseren of om problemen op te lossen. Online ben ik gestart met bloggen via mijn website en de sociale media. Offline heb ik bewuste keuzes gemaakt om me aan te sluiten bij business netwerken en samenwerkingsverbanden. 

4. Netwerken doe je voor een ander

Ik had het geluk dat ik bij de start direct een paar mooie opdrachten kon uitvoeren. Echter, opdrachten zijn eindig. Ik moest dus meer tijd en aandacht gaan besteden aan ‘het vak’ netwerken. Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik interessante workshops heb mogen volgen, onder andere van Jochem Klijn. Een belangrijk inzicht hierbij is dat je bij netwerken vooral moet denken aan wat je voor de ander kunt betekenen. De focus gaat daarmee vooral naar de lange termijn. En linksom of rechtsom word je hier op één of andere manier weer voor beloond. Noem het karma. 

5. Blijf jezelf en laat dat ook zien

Je krijgt een opdracht als klanten je kennen, het je gunnen en als ze je vertrouwen. En vertrouwen krijg je alleen als je authentiek bent en jezelf durft te laten. Momenteel ben ik programmamanager bij een samenwerkingsverband in de zorg. Door tijdens de intake mijn persoonlijke situatie te benoemen met mijn kinderen en de extra zorg die daarvoor nodig is, was er direct een connectie. Ik kon me inleven in de situatie, en daarmee werd ik direct een geloofwaardig partner. Zonder dat ik een dergelijke opdracht bij een zorginstelling had uitgevoerd. Ik ben mezelf gebleven en heb een hele mooie, uitdagende opdracht bemachtigd, die helemaal in lijn is met mijn ambitie en maar mijn kennis en ervaring optimaal tot hun recht komen.

Conclusie

Starten voor jezelf is een sprong in het diepe. Er komen veel uitdagingen op je pad, die mooie kansen bieden. En alleen als je die uitdagingen ziet, en de bijbehorende kansen pakt, ga je stappen maken. En natuurlijk heb ik hierbij ‘fouten’ gemaakt, en zou ik dingen een volgende keer anders doen. Daarin ontwikkel ik mezelf continu! En waarschijnlijk leidt tot volgend jaar weer tot nieuwe inzichten. En om zichtbaar te blijven zal ik deze ook zeker weer gaan delen.

Riktade
© 2017-2020 Riktade. Alle rechten voorbehouden.